Sömn del 2 – blogg100

Det är en sak som har blivit väldigt tydlig för mig de senaste 7-10 dagarna.
Jag sover så otroligt mycket bättre nu.

Väldigt länge har jag haft ett nästan omättligt behov av sömn och gått och lagt mig samtidigt med min yngste son mellan 21- och 22-tiden varje dag. Trots det har jag varit trött och ibland sovit på dagen för att orka med. Jag har helt enkelt varit helt slut.

Den senaste tiden har jag istället vaknat tidigt på morgonen och känt mig ordentligt utvilad och inte känt att jag direkt vill somna om, som jag annars brukar. Dessutom har jag känt mig pigg på kvällen och stannat uppe efter att sönerna lagt sig, till 00.00-00.30 ungefär. Ändå vaknar jag utvilad och nöjd runt 06.00-06.30-tiden varje dag.

Vad jag också märker är att det där sega slemmet jag alltid har i halsen när jag vaknar, inte finns där längre. Inte för att jag saknar det direkt. Och svettas gör jag heller inte längre. Förr kunde jag vakna upp i en pöl av svett och tillochmed vakna under natten och behöva flytta mig till ett torrt ställe i sängen för att kunna sova vidare.

Inget av detta drabbar mig längre. Jag sover som en bebis.

image

Som jag har sagt förut, jag vet inte om detta beror enbart på viktnedgång eller om LCHF också spelar in, men det är tillräckligt betydelsefullt för mig för att aldrig gå över till carbs igen.

Kommentera

