Pausinlägg – blogg100

Jag sitter i mörkret i vardagsrummet med datorn i knät. Bara några meter ifrån mig försöker yngste sonen att sova, så jag är så tyst jag kan. Diskmaskinen kämpar på i köket med spolljud och gurglingar så att vi får rena glas och fat till imorgon. Jag är nöjd med dagen, trots att den varit rätt overksam.

Jag tror att det är viktigt att tillåta sig att vara nöjd. Tillåta sig känna att man har varit duktig. Gjort det som krävts av en. Jag vet inte hur många gånger jag på eftermiddagen/kvällen en vanlig dag känt att jag varit helt värdelös och inte åstadkommit någonting. Det är ingen bra känsla. Oftast är känslan dessutom felaktig, för när man verkligen tänker efter, ja då har man gjort en hel del. Jag har börjat att göra en lista på förmiddagen med saker jag ska göra under dagen, som jag sedan bockar av allt eftersom. Det hjälper mig mycket, för då ser jag tydligt att jag HAR gjort saker, och får därmed en större känsla av att ha åstadkommit något. Dessutom får man, om man lyckas bocka av ALLA punkterna på listan, något som kan kallas fritid. Då kan man göra vad man vill. När man inte har en lista över saker som man ska göra, så blir man heller aldrig färdig med det man ska göra. Det är destruktivt och stressande. Konstigt nog upplever jag det som att jag får mer tid, om jag gör de här listorna.

Därför vill jag tipsa er om Momentum, som är en app till google chrome.

momentum

Momentum lägger sig så att den startar när man öppnar chrome, och i startfönstret kan man skriva de uppgifter man har under dagen och vilken som är viktigast, och sedan bocka av allt eftersom. Det är väldigt smidigt. Och lite trevligt dessutom.

 

 

 

Kommentera

