Att må skit – blogg100

Alla självhjälpsböcker som säljer som smör idag beskriver hur du ska må bättre av hälsosammare mat, av mindfulness, av bättre planering av din tid, av träning och allt däremellan.

Vad dessa böcker inte berättar är att författarna, precis som alla oss andra, mår skit ibland. ALLA mår skit ibland.

Jag har kört strikt LCHF i 45+ dagar och borde enligt all hälsoboks-logik må som en jävla prins. Men det gör jag inte. Igår kände jag mig plufsig och svullen och mätt av ingen anledning alls och idag känns det som att jag inte alls gått ned i vikt och allt besvär har varit i onödan. Jag kan tillstå att mitt mående är bättre än för 45 dagar sedan generellt, men det är ganska marginellt.

Om man tror på hälsohetsens måendeprognoser kommer man att bli besviken.

Det som skiljer den som lyckas gå ned i vikt och må bättre jämfört med den som försöker men inte gör det, är uthållighet. Självdisciplin. Att inte ge upp. Att hålla ut alla dåliga dagar då man helst skulle trösta sig med en pizza. Ju längre du håller ut desto naturligare känns det och ju längre kommer du att hålla den vikt du nått.

Det är min uppmaning idag – håll ut!

Kommentera

