Ketos och bacon – blogg100

Jag kämpar vidare med min LCHF, även om jag inte kan påstå att det är en kamp numera. Det flyter på enkelt, men det beror förstås på att jag har hållit på i 44 dagar nu. Jag kan det här nu. Jag bryr mig inte ens om att räkna mina få kolhydrater längre. Om jag får i mig 25 gram en dag spelar inte så stor roll nu.

Jag rekommenderar dock att hålla sig väldigt strikt i början. Iallafall ett par veckor bör man noggrant hålla sig under 20 gram kolhydrater.
Risken finns annars att ketosen – alltså kroppens reaktion på kolhydratbristen, som gör att kroppen börjar förbränna fett till energi istället – inte sätter igång som den ska.

Hur vet man att kroppen är i ketos då?
Jag har inget bra svar på detta. Man mår bra. Man känner energin återkomma (de första dagarna utan kolhydrater kan vara ett riktigt helvete med huvudvärk och trötthet och annat) och sover bättre. Man tar sig en promenad direkt efter en frukost endast bestående av en kaffe med lite grädde i och känner ändå att man kan gå hur långt som helst. Man börjar gå ned i vikt.

bacon2

Men om man äter massor av fett, då går man väl inte ned?
Jo, det fina i kråksången är att man faktiskt gör det. Jag läste precis om en man som ville testa just denna frågeställning, och valde att bara äta bacon i en hel månad. BARA bacon. 1 kg bacon per dag åt han. 1 kg bacon ger ungefär 2500 kalorier per dag, vilket enligt vanliga viktminskningsuträkningar var 500 kal MER än vad han behövde för att hålla vikten. Rent logiskt borde han då gå upp minst 2 kg under dessa 4 veckor, men istället gick han ned nästan 10 kg. bacon_heartKilona rasade av honom. Vad som också ”rasade” var hans blodtryck, som gick ned ordentligt, samt att hans kolesterol och hans levervärden såg riktigt bra ut.

Nu är det ju givetvis extremt att äta bara bacon i 1 månad, men om du ändå är sugen på att testa så finns det en Facebook-grupp för ändamålet – baconexperimentet. Det är bara att gå med.

Själv kommer jag att fortsätta att äta bacon ibland, inte varje dag.

Kommentera

